dimecres, d’abril 01, 2009

4/5 DISCS: DAVID HYKES I THE HARMONIC CHOIR



D’aquest extraordinari music ja en vaig parlar en el post:
http://terraxaman.blogspot.com/2008/10/nada-brahma_11.html

amb motiu de l’explicació del Cant Khoomi, o cant de gola, o cant harmònic.
En aquell post deia: “Un dels fenòmens musicals que més em va impressionar - ja fa una bona colla d’anys -, va ser escoltar els jocs de veus de l’Harmònic Choir, en particular, de l’espectacular disc “Hearing Solar Winds” que avui os ofereixo.
El podeu descarregar aquí:
Es tracta d’un autèntic “best seller” d’allò que per entendre’ns catalogaré de “world music”, un clàssic dins del seu gènere que s’utilitza a totes les acadèmies i centres d’ensenyament del cant Köömi, un dels més difícils i que requereix d’una apurada técnica i control de la respiració. Malgrat l’etiqueta “world music”, és tracta de quelcom inclassificable, amb centenars de milers de còpies venudes arreu del món…”
“David Hykes, nascut l’any 1953 a Nou Méxic (USA) s’interessà ben aviat per la música del Tibet i de Mongòlia. Fundador allà per l’any 1975 del conjunt musical Harmònic Choir, allò que el va captivar i que ha dedicat la seva carrera va ser el cant “Khöömi”, o de gola, en el llenguatge dels pobles de Tuva, d'on és originari, i del que a arribat a ser un virtuós reconegut internacionalment, tant pels seus concerts, recitals i discs, xerrades i conferències, com pels seus seminaris i cursos arreu del món.
Explicat de manera molt senzilla, amb aquesta tècnica, un cantant pot produir dos o més notes a l’hora, una nota fonamental i les seves harmòniques aïlladament, així la veu esdevé una mena de prisma sonor que “refrecteix” el so descomponent-lo en els seves diverses tonalitats. Ja sé que és molt difícil fer-se una idea mental, és fa difícil d’explicar, però ho comprendreu bé si heu escoltat el fragment de l’Harmonic Choir reproduït anteriorment. El cant harmònic permet escoltar dues notes simultàniament, és a dir, produir de forma neta i deliberada un so de base i alhora un so continu o una melodia (en certa manera similar al que es pot assolir fent fregar un got de cristall)”, entre d’altres coses: “El Cant Köömii, per raons tècniques i de dificultat, requereix per part dels seus intèrprets d'una gran dosis de concentració i atenció.En la meva opinió, l’excepcionalitat del cant Khöömi no és deu només als resultats d’un determinat virtuosisme artístic, o d’una especial habilitat tècnica que amb dedicació i paciència hom pot arribar a assolir, sinó que és degut, principalment, a la seva capacitat per transmetre als ocasionals oïdors, una qualitat diguem-ne “espiritual”.
“El mateix David Hykes conscient de la capacitat transcendent d’aquest cant, ens diu: “La Cosmologia contemporània – l’estudi de l’Univers considerat com un tot ordenat- ens parla entre d’altres temes, del moment original de la Creació. Jo proposo que s’anomeni aquest moment inicial com “El Gran So”, doncs l’antic terme Big Bang –la gran explosió- està feta a mida de la imatge de violència i soroll predominants de la nostre cultura. En el moment del Gran So, forces desconegudes van crear l’Univers. El so i la reverberació d’aquella primera nota de la qual l’expansió i ressò no han cessat fins avui, és allò que anomenem la Creació i que els científics anomenen la radiació de fons”.
Podeu veure i escoltar una peça d'aquest disc :
(Per raons tècniques, per a reproduir-lo, haureu de clicar damunt del text Graviti Waves subratllat)
Parlant de la música de David Hykes hi ha qui diu que no és una música per escoltar molta estona, una peça avui, una altre demà i així... certament, no és una música fàcil, ni divertida o amena –per passar una estona -, ni ballable – en el sentit de “disco” o de festa major -, es clar!, però com tot, cal saber-la utilitzar, requereix una determinada actitud per part de l’oïdor. Jo us recomanaria que us possessiu molt còmodes, fins i tot ajaguts al llit, a les fosques o quasi; que tracteu d’escoltar el disc, no amb les orelles – es a dir, com escoltaríem qualsevol altre disc -, sinó amb tot el cos, posant l’atenció per exemple al ventre, concretament uns tres centímetres per sota del melic, allà on les tradicions japoneses situen “hara”, o a qualsevol altre lloc del vostre cos, sempre que us sigui interior, profund.
A més, si tracteu d’harmonitzar les vostres respiracions amb les dels cantants – sense forçar gens -, els resultats us sorprendran, no només aconseguireu una relaxació intensa, sinó... bé, ja ho descobrireu!... i si m’ho feu saber i ho voleu compartir, doncs millor.
(M'agrada compartir, promoure l'accessibilitat a l'art i a la cultura, però no la pirateria. Descarrega el material que t'ofereixo i si t'agrada compra la versió original per incentivar l'art i els artistes que tan necessitats estan de mitjans per sobreviure. Si algú troba que el contingut d'aquestes descarreges el perjudica que m'ho faci saber i el retiraré immediatament).

5/5 DISCS: STEPHEN MICUS






Sí... Si hi ha un artista que cada vegada que treu un disc em posa els pèls de punta, sense cap dubte és Stephan Micus. Si hi ha algú capaç d'expressar mitjançant música el que les paraules no poden, aquest és Stephan Micus. Si alguna vegada la inspiració divina ha descendit i tocat a algú amb la seva gràcia, el triat és Stephan Micus.
No sé que li hauran donat els seus pares de petit, però aquest home té un do, una forma de fer música única i enormement profunda. Sap arribar al lloc adequat de la forma precisa, com un expert artesà que domina les senderes de l'ànima.
"Si en el panorama de la música actual existeix un creador impossible d'encasellar i classificar, aquest és sense cap dubte Stephan Micus. Ni jazz, ni pop, ni rock, ni world music, ni new age, ni res que se li sembli però, al mateix temps, tot això (i bastants coses mes) es donen la mà en la música imprevisible i sensual d'aquest alemany establert a Mallorca". (Miquel Jurado, El País),
Viatger incansable des dels 16 anys, l'atrau qualsevol tipus de música: d'arrel africana, passant pel folk irlandès, el gamelan d'Indonèsia o la música tradicional xinesa, etc.
De la mà de mestres locals, Micus ha après a tocar una gran varietat d'instruments tradicionals, en l'Índia, va estudiar el sitar; la guitarra flamenca a Granada, España; shakuhachi i sho (òrgan vocal japonès) a Kyoto, Japó; suling (flauta Balinesa) i molts d'altres, alguns d'ells totalment desconeguts a Occident. Tot i això, la intenció de Micus no ha estat mai la de tocar aquests instruments de forma tradicional, sinó desenvolupar noves possibilitats musicals amb cadascun d'ells.

En moltes de les seves composicions, combina instruments que mai abans s'havien tocat junts. El diàleg resultant reflecteix la seva visió de la música com un missatge "transcultural". A mes, Micus usa la seva pròpia veu, i de vegades, amb enregistraments en multipista, creant completes peces corals ell sol. Les paraules que utilitza no tenen significat, senzillament son harmònics per embellir el conjunt. Moltes companyies europees de dansa han escollit la seva música per els seus espectacles.
El resultat de tot això són bells diàlegs que reflecteixen fidelment la seva visió global i transfronterera de la música. Micus fa servir també la seva veu com a complement als seus instruments acústics, creant ell mateix peces corals completes amb avançades tècniques de grabació multicanal.
“Till the end of Time” és un dels lliuraments en forma de música amb que els déus ens regalen els sentits molt de tant en tant en aquests desolats deserts.
Si hi ha una cosa que Stephan Micus sap fer és música, en tota la grandesa del terme. Sense eufòries ni pretensions, sense amplituds ni ostentacions. Com m'agrada aquest noi. No puc per menys que admirar la senzillesa amb que embolica cadascun dels seus temes. És música nua i en la seva més pura essència.
També se la pot anomenar “ART”, així amb majúscules.
De forma gairebé minimalista, amb els mínims recursos imprescindibles, creant mes ambient que melodia, Micus torna a colpejar-nos amb contundència, a acariciar les cordes, utilitzant la veu per a crear el seu peculiar i extraordinari món de sons. Pocs aconsegueixen tant amb tan poc.
De vegades em pregunto cóm intentar transmetre en unes línees el que algú com Stephan Micus em dóna amb el seu música. És impossible. La personalitat d'aquest artista transcendeix qualsevol tipus de prejudici, està por damunt de qualsevol tipus de dubte, no deixa opció a la indiferència.
Aquest músic multi-instrumentista, compositor i investigador musical, es caracteritza per haver estudiat una gran varietat d'instruments, des de la guitarra i flauta de concert fins al sitar en Benarés (Índia), Shakuhachi (flauta de bambú japonesa), Angklung (Java i Sumatra) i molts més.
Amb tot això, s'ha convertit en una mena d'antropòleg musical, a més de difusor i ambaixador artístic d'aquestes cultures, pel que resulta un músic interesantíssim de escoltar, amb un total de 20 discos publicats en un estil que no podem catalogar dins de cap estil particular.
Stephan Micus és, des de fa més de quinze anys, artista di la prestigiosa discogràfica alemanya ECM.
Si hi ha un autor interessant en el nostre temps, el seu nom és Stephan Micus. Si un disc en aparença simple pot implicar tones de sensacions, és un de Stephan Micus. Si algun dia la música aconsegueix estar per sobre d'absurdes discussions serà en part gràcies a homes com Stephan Micus. I d’entre tots els seus discs aquest “Till end of the Time” potser sigui paradigmàtic.

El podeu descarregar aquí:
Sense més històries, decididament. Si.
(M'agrada compartir, promoure l'accessibilitat a l'art i a la cultura, però no la pirateria. Descarrega el material que t'ofereixo i si t'agrada compra la versió original per incentivar l'art i els artistes que tan necessitats estan de mitjans per sobreviure. Si algú troba que el contingut d'aquestes descarreges el perjudica que m'ho faci saber i el retiraré immediatament).